XI edycja Ogólnopolska Konferencja „Między ortodoksją a kreacją” pod patronatem Ceramiki Paradyż

Podziel się:
W dniach 16-17 października br. roku w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie odbyła się XI edycja Ogólnopolskiej Konferencji „Między ortodoksją a kreacją” pod hasłem: „Rewitalizacja — tradycja i nowe miejskie pejzaże”. Ceramika Paradyż po raz kolejny objęła wydarzenie patronatem merytorycznym.

Fot. Antonina KonopelskaFot. Antonina Konopelska
„Dialog konserwatorsko‑architektoniczny” został zorganizowany przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki wraz z Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Stowarzyszeniem Architektów Polskich oraz Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków. Grono architektów, inwestorów, deweloperów oraz przedstawicieli służb konserwatorskich administracji rządowej i samorządowej podczas konferencji podjęło problematykę rewitalizacji i zarządzania zabytkowymi zespołami architektonicznymi i układami urbanistycznymi. Tematem tegorocznego wydarzenia była „Przyszłość rynku konserwatorsko-inwestycyjnego w Polsce na tle doświadczeń ostatniego dziesięciolecia”. Jedną z prelekcji - „Nowoczesne wzornictwo zakorzenione w tradycji” – poprowadzili Alicja Lesiak ze Studia Ganszyniec oraz Michał Drożdż z Ceramiki Paradyż. Temat nawiązuje do premiery kolekcji Modernizm, której wiodącym elementem są kultowe gorseciki.

Fot. Antonina KonopelskaFot. Antonina KonopelskaFot. Antonina KonopelskaFot. Antonina Konopelska

Tradycyjne wzornictwo jako inspiracja dla nowoczesności

Czy istnieje polski design? Z pewnością istnieją dobre wzorce, do których współcześni projektanci powinni się odwoływać. Przyglądając się przeszłości, lepiej projektują dla przyszłości, tymczasem dobry design to odpowiedzialne tworzenie rzeczy trwałych, ponadczasowych, estetycznych. Z tą ideą projektant może dotrzeć do tysięcy osób. Istnieje szereg kanonicznych form, które większość ludzi uznaje za estetyczne. Nawet proste z pozoru rzeczy, mogą na nowo inspirować, stać się przedmiotem pożądania. Obecnie obserwuje się gwałtowny wzrost zainteresowania rzemiosłem, gromadzoną przez dekady wiedzą o tym, jakie metody zapewniają największą jakość i trwałość.
REKLAMA:

Gorseciki powracające

Unikalne, dekoracyjne elementy jakim są ikoniczne gorseciki to część polskiego dziedzictwa, dlatego Ceramika Paradyż w współpracy z Mają Ganszyniec podjęła inicjatywę kontynuowania tej cennej tradycji w kolekcji Modernizm. — W okresie przedwojennym z ceramicznych płytek z charakterystycznymi wcięciami układano fantazyjne mozaiki. Stanowiły one wystrój wnętrz modernistycznych kamienic, ale również lokali usługowych czy budynków publicznych. Choć przybyły do nas prawdopodobnie z Holandii, ich obecność w polskiej architekturze to prawdziwy fenomen. Rodzimi architekci wypracowali swój własny styl układania wzorów z malutkich elementów — mówił Michał Drożdż, dyrektor ds. strategii produktowej w Ceramice Paradyż.

W efekcie powstała seria płytek w sześciu kolorach z 10 mozaikami z gorsecików. By rozszerzyć wachlarz możliwości aranżacji, kolekcję uzupełniono o płytki heksagonalne i kwadratowe w trzech rozmiarach. — Paletę barw kolekcji stworzyliśmy na podstawie oryginalnych gorsecików. Odwiedzaliśmy kamienice, przyglądaliśmy się zachowanym wzorom i analizowaliśmy, jakie kolory wykorzystywano najczęściej. Przywróciliśmy produkt, który pozwoli na renowację istniejących mozaik oraz tworzenie nowych realizacji zarówno w przestrzeni publicznej, jak i domowej. Przedwojenne gorseciki układano wyłącznie na posadzkach, ale jak przetestowaliśmy na targach Warsaw Home, sprawdzą się również na ścianach - powiedziała Alicja Lesiak ze Studia Ganszyniec. Kolekcja Modernizm to ukłon w stronę przedwojennych projektantów i polskich tradycji wzorniczych oraz wkład w kreowanie oryginalnej polskiej estetyki przyszłości.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Ceramika Paradyż
#wiadomości #wnetrza #konferencja #paradyz

Więcej tematów: