Kupujemy kostkę do ogrodu

Podziel się:
Kostka brukowa oraz płyty betonowe to obecnie najbardziej rozpowszechnione materiały do utwardzania nawierzchni wokół budynków. Wybór elementów wykonanych z betonu do budowy ciągów pieszych i jezdnych na naszej posesji jest zatem oczywisty, ale czy to oznacza, że równie prosty?

Fot. PolbrukFot. PolbrukFot. PolbrukFot. Polbruk
Okazuje się, że niekoniecznie. Wybierając kostkę lub płyty betonowe, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, którymi należy się kierować. Pozwoli nam to na zakup produktów o wysokiej jakość, spełniających parametry techniczne, o określonej grubość, formacie, właściwie dobrane do rodzaju podłoża i miejsca eksploatowania. Nie oznacza to jednak, że wybór prefabrykatów betonowych jest czymś niesłychanie skomplikowanym. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach. Pierwszym z nich jest jakość materiału. – To niezwykle ważne. Obecnie na rynku dostępna jest szeroka oferta kostek i płyt betonowych o bardzo zróżnicowanym wzornictwie. Zawsze należy sprawdzić, czy wybrany przez nas materiał spełnia normy i posiada odpowiednie dopuszczenia. Obecność na etykiecie, dołączonej do palety, znaku CE to gwarancja, że wybraliśmy produkt najwyższej jakości – mówi Krzysztof Wilk, Główny Technolog z Polbruk S.A. Dlatego warto zapytać sprzedawcę o ten aspekt. Tak jak w każdej branży liczy się również renoma producenta. Gdy już dokonamy wyboru, musimy pomyśleć, co chcielibyśmy zbudować. Czy będzie to taras, aleja, a może podjazd?

Fot. PolbrukFot. Polbruk

Grubość ma znaczenie

Kostki i płyty różnią się pomiędzy sobą grubością. Parametr ten wyznacza możliwości zastosowania danego materiału do wykonania nawierzchni o konkretnym przeznaczeniu. Zasada jest prosta - im grubsza jest kostka, tym większa jej wytrzymałość i mogą poruszać się po niej pojazdy o większej masie. Dlatego prefabrykaty betonowe, z których ułożymy nawierzchnię, można podzielić na trzy grupy. Elementów o grubości do 4 cm użyjemy do układania głównie tarasów. Przykładem takiej płyty może być Polbruk Lamell o wymiarach 60x40 cm i grubości 4,5 cm, która występuje w dwóch fakturach oraz kolorystyce utrzymanej w skali szarości. Szersze zastosowanie mają produkty o grubości 6 cm. Najczęściej stosowane do wykończenia placów i alejek w ogrodzie, ale również tarasów na gruncie.

Kolejną grupę kostek i płyt stanowią te o grubości od 7 do 8 cm. Z powodzeniem możemy je stosować na ciągach pieszych oraz pieszo-jezdnych, po których poruszają się samochody osobowe o masie do 3,5 tony.

Są one bardzo uniwersalne. Obok sprawdzonych rozwiązań, takich jak kostka Polbruk Ideo, która znalazła bardzo szerokie zastosowanie zarówno w przydomowych ogrodach, jak i w przestrzeniach publicznych, wprowadzamy do naszej oferty nowości. Wśród nich warto zwrócić uwagę na Polbruk Magna, prostokątną płytę w odcieniach szarości. Ta kolorystyka jest niezwykle popularna podczas realizacji modernistycznych obiektów, ale doskonale sprawdzi się przy nich również Magna w kolorze korten – mówi Krzysztof Wilk , z Polbruk S.A. W przypadku, gdy na podjeździe do garażu lub parkingu będziemy parkować maszyny rolnicze lub samochody ciężarowe, musimy zainwestować w elementy nawierzchni o grubości powyżej 8 cm. Poprawnie ułożone wytrzymają przez długie lata ruch ciężkich pojazdów. Wiemy już, jakiej grubości elementy musimy dobrać, aby spełnić nasze oczekiwania odnośnie wytrzymałości nawierzchni.

Fot. PolbrukFot. PolbrukFot. PolbrukFot. Polbruk

Kształt, wielkość, kolorystyka – też są istotne

Przy wyborze rodzaju płyt, z których będziemy budowali nawierzchnię, ważna jest ich wielkość oraz kształt. Głównie chodzi o to, żeby dobrać odpowiednie płyty lub kostki do zaprojekowanej wcześniej nawierzchni. To ważne, ponieważ w ten sposób możemy znacznie ograniczyć konieczność ich docinania do wymyślonej aranżacji. Czynność ta wymaga użycia gilotyny lub piły z tarczą diamentową, co wydłuża dodatkowo czas realizacji projektu. Dlatego na wąskich ścieżkach poleca się stosować niewielkie elementy. Z kolei wszędzie tam, gdzie układamy duże powierzchnie, warto wykorzystać płyty o dużym formacie. Takim miejscem będzie taras lub podjazd. Uniwersalnym rozwiązaniem do układania zakrętów są natomiast kostki w kształcie trapezu, które pozwolą nam zbudować płynnie wygięte łuki.

Gdy wybraliśmy już odpowiednią grubość i kształt, kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest kolor kostki lub płyty. Co ważne, musi on korespondować z charakterem i stylem architektonicznym domu oraz jego otoczenia. Odcienie szarości, czy też korten są polecane do aranżacji w stylu modernistycznym oraz skandynawskim. Cieplejsze barwy wchodzące od beży poprzez brązy lub intensywniejszą żółć będą pasować do nawierzchni ogrodów o charakterze rustykalnym lub utrzymanych w klimacie śródziemnomorskim.

Wybraliśmy, więc kupujemy

Gdy już sprawdzimy, czy kostka lub płyta betonowa spełnia normy i posiada właściwe oznakowanie oraz pasuje przeznaczeniem, stylem i kolorem do skomponowanej przez nas aranżacji, możemy przystąpić do jej zakupu. Kostki zwykle sprzedaje się na paletach transportowych, a w przypadku niektórych rodzajów w tzw. Big Bagach, czyli specjalnych workach (kontenerach elastycznych) umieszczanych na paletach transportowych. Przy zakupie warto od razu zamówić transport, gdyż pojedyncza paleta, w zależności od wielkości i grubości komponentów, potrafi ważyć ponad tonę. Jeśli układamy nawierzchnię na dużej powierzchni, zalecany jest zakup całości materiału za jednym razem, żeby zredukować drobne różnice pomiędzy kolejnymi seriami produkcji. – Aby uzyskać właściwą grę kolorów na układanej nawierzchni i wyeliminować różnice odcieni na dużych powierzchniach, kostkę lub płyty należy układać, mieszając jednocześnie elementy z co najmniej trzech różnych palet. Technologia produkcji oraz używanie naturalnych składników sprawiają, że kolorystyka betonu może nieznacznie różnić się w obrębie jednej partii produkcyjnej – tłumaczy główny technolog z Polbruk.
REKLAMA:

Po przyjeździe materiału na budowę warto również sprawdzić jego kompletność i czy zamówienie jest zgodne z naszymi oczekiwaniami. Zalecane jest także zweryfikowanie, czy przywiezione elementy nie uległy uszkodzeniu podczas transportu. Jeśli wszystko jest w porządku, możemy przystąpić do budowy nawierzchni w naszym ogrodzie.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Polbruk
#czytelnia #ogrody #w ogrod #polbruk #kostka #Nawierzchnie, chodniki, podjazdy

Więcej tematów: