Hale na zgłoszenie – jak zalegalizować halę namiotową po zmianie prawa budowlanego?

Podziel się:
Pomimo dużej popularności hal namiotowych, kwestie prawne związane z ich budową mogą być niejasne dla przedsiębiorców.

Ponieważ budowa hali namiotowej, jak każda inwestycja, wiąże się z nakładem czasu i pieniędzy, warto zapoznać się z aktualnymi przepisami budowlanymi. Pozwoli to uniknąć ewentualnych wydatków i problemów z legalizacją hali. Na co zwrócić uwagę, podpowiada ekspert producenta hal namiotowych Rubb Polska, Ewa Kacperek.
 

Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA

 

Budowa hali namiotowej na zgłoszenie i na pozwolenie - co się nie zmieniło?

Każdą budowę hali namiotowej należy przeprowadzić legalnie, zgłaszając ją do odpowiedniego urzędu lub uzyskując stosowne pozwolenie. Bez tych czynności jakakolwiek budowa staje się samowolą budowlaną, która wiąże się z dotkliwymi karami.

Po nowelizacji Ustawy – Prawo Budowlane z września 2020 roku wymogi te nadal są aktualne. Także przepisy mówiące kiedy należy uzyskać zezwolenie na budowę hali namiotowej, a kiedy wystarczy jej zgłoszenie, pozostają bez zmian.

 

Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA


Przypomnijmy – jeśli planujemy korzystać z hali przez maksymalnie 180 dni, wystarczy jej budowę zgłosić w odpowiednim urzędzie. Po upływie tego czasu należy halę zdemontować.
Po demontażu można przenieść ją w inne miejsce na tej samej działce, prawo tego nie zabrania. Ale taki manewr to dodatkowy koszt. Jeśli więc planujemy użytkować halę dłużej niż ustawowe sześć miesięcy, korzystniej będzie wystąpić o pozwolenie na budowę hali – dodaje Ewa Kacperek.

A co ma zrobić inwestor, gdy potrzebuje np. hali magazynowej namiotowej ‘od ręki’, ale nie ma czasu na załatwienie formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę? Wystarczy rozpocząć jej budowę na zgłoszenie, a następnie, w trakcie użytkowania hali, skompletować potrzebne dokumenty i złożyć w urzędzie wniosek o pozwolenie na budowę. Należy to zrobić przed upływem wspomnianych 180 dni, wtedy nie będzie konieczny demontaż hali tymczasowej. Decyzja o pozwoleniu na budowę zostanie wydana przez urząd w przeciągu 65 dni od dnia złożenia wniosku – podsumowuje ekspert Rubb Polska.

 

Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA

 

Jakie są najważniejsze zmiany prawne dotyczące hal namiotowych?

Procedura budowy hal tymczasowych, użytkowanych do 180 dni, pozostała bez zmian. natomiast wprowadzono ich kilka dla hal namiotowych całorocznych. Według ustawodawcy, wprowadzone zmiany nie są duże i mają znacznie ułatwić oraz przyspieszyć procedury związane z budową hal namiotowych.

Najważniejszą zmianą jest rozdzielenie projektu budowlanego na trzy części. Do tej pory był to jeden dokument, który inwestor musiał dołączyć do wniosku o pozwolenie na budowę. Po 19 września 2020 należy złożyć z wnioskiem jedynie projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno -budowlany. Trzecią część, projekt techniczny, należy złożyć po zakończeniu budowy, wraz z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie hali.

Kolejna zmiana w prawie budowlanym to rezygnacja ze wzoru decyzji o pozwoleniu na budowę. Wzór decyzji oraz rozporządzenie, które go reguluje, zbyt często się zmieniały, dlatego zrezygnowano ze sztywnego szablonu. Korzystna zmiana zaszła również w przypadku unieważnienia decyzji o pozwoleniu na budowę oraz użytkowanie hali. W obu przypadkach wskazano nieprzekraczalny termin, w którym decyzje te można zmienić. Unieważnienie decyzji o pozwoleniu na budowę może zapaść w przeciągu pięciu lat od chwili jej wydania. Po upływie tego czasu decyzji nie można zmienić. W przypadku użytkowania hali, pozwolenie nie może zostać uchylone po pięciu latach od jego wydania. – potwierdza Ewa Kacperek.

 

Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA Fot. RUBB POLSKA

 

Jak nie zgubić się w prawnym gąszczu – przepis na sprawną budowę hali namiotowej.

W halę namiotową nie inwestuje się codziennie, stąd też wiedza na temat przepisów budowlanych i zmian w prawie nie jest powszechna. Kompletowanie dokumentacji do uzyskania pozwoleń bywa uciążliwie i czasochłonne. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest konsultacja z firmą doświadczoną w budowie hal namiotowych. Zawsze dokładnie informujemy naszych klientów co ich czeka na każdym etapie inwestycji. Zdarza się, że inwestor ma już wydaną decyzję o pozwoleniu na budowę, w tym wypadku pozostaje nam tylko produkcja i montaż hali. Jeśli klient jest na początku tej drogi, asystujemy mu w taki sposób, aby proces uzyskania pozwolenia na budowę przebiegł możliwe najszybciej i bezproblemowo – informuje ekspert Rubb.



REKLAMA:



Fachowe doradztwo pozwala uniknąć przykrych niespodzianek w każdej fazie inwestycji, od zbierania dokumentów, przez projektowanie hali, po jej budowę, także w systemie generalnego wykonawstwa. Na każdym etapie budowy hali namiotowej inwestor może trafić na przeszkody, których nie pokona bez profesjonalnej pomocy. Kompetentni doradcy budowlani umiejętnie przeprowadzą inwestora przez labirynt zmieniających się przepisów i pozwoleń.

 

REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: RUBB POLSKA
#czytelnia #architektura #wnetrza #budowa #promowany #Wnętrza, wystrój, architektura - tematy pozostałe

Więcej tematów: