Dachy zielone na pełnym morzu – pływające pole golfowe w systemie Optigrun

Podziel się:
We wcześniejszych artykułach pisaliśmy o możliwościach zazielenienia obiektów przy wykorzystaniu niemieckich technologii opracowanych przez firmę Optigrun. Zakładanie zieleni jest możliwe na różnego typu powierzchniach: stropach, skarpach, płytach parkingów podziemnych, czy wiatach garażowych. Praktycznie brak jest przeszkód do projektowania zieleni na wszelkiego typu konstrukcjach, a kolejnym, interesującym tego przykładem jest statek wycieczkowy z pokładem pokrytym zielenią.

Fot1. Celebrity Solstice w całej okazałości - ponad 300 metrów długości, 16 poziomów.Fot1. Celebrity Solstice w całej okazałości - ponad 300 metrów długości, 16 poziomów. Przeszło rok temu w stoczni Meyer w Papenburgu zwodowano „Celebrity Solstice“, jak dotąd największy statek wycieczkowy, jaki zbudowano w Niemczech. Jednak to nie tylko gigantyczne rozmiary luksusowego parowca świadczą o jego wyjątkowości, lecz także niezwykłe wyposażenie służące rozrywkom w postaci naturalnego trawnika golfowego o wielkości 1.500 m², położonego na najwyższym pokładzie („The Lawn Club“) na wysokości 36 metrów.

Według wypowiedzi właściciela statku, tego rodzaju dach zielony, czy raczej „pokład zielony” jest pierwszym przypadkiem na świecie pokrycia zielenią statku w tej formie i wielkości. Celebrity Cruises reklamuje pomysł z zielenią jako atrakcję dla wszystkich tych, którzy również na morzu pragną poczuć pod stopami żywą trawę. Gra w golfa, kule, krykiet oraz pikniki, stanowią świetne urozmaicenie podczas rejsu między Florydą a wyspami Bahama.

Fot. 2 Zdjęcie po wykonaniu struktury zielonej - rośnie apetyt na więcej!Fot. 2 Zdjęcie po wykonaniu struktury zielonej - rośnie apetyt na więcej!

Wymagania dotyczące „Struktury dachu zielonego“

Gdy przed rokiem projektanci z USA, odpowiedzialni za projekt, przedstawili swoje wizje niemieckim właścicielom firmy Green Roof Service – Jörgowi Breuning oraz Peterowi Phillippi, nie było jeszcze pewności, czy i jak można zrealizować życzenia inwestora. Jörg Breuning zabrał się do dzieła wykorzystując swoje długoletnie doświadczenie zdobyte w Niemczech podczas wykonywania pracy dekarza oraz sięgając po wsparcie technik użytkowych Optigrün international AG. Wymagania przy „zazielenianiu pokładu” są wprawdzie zbliżone do wymagań „dachu zielonego”, jednak dochodzą kolejne uwarunkowania utrudniające pracę. A wymagania w tym konkretnym specyficznym wypadku były następujące:
- Pozwalająca na długotrwałe użytkowanie stabilna struktura warstw wraz z trawnikiem golfowym odpowiednim do gier
- Możliwie lekka i niska struktura
- Funkcjonowanie w różnych warunkach klimatycznych i atmosferycznych
- Zmienne nachylenie dachu w zależności od pogody od ok. 2% do 27%
- Trawy odporne na słoną wodę, dobrze działający drenaż z substratem o wystarczającej przepuszczalności
- Struktura warstw odporna na działanie wiatru
- Pomysł na łatwą pielęgnację
- Pomysł na nawadnianie

Nowe rozwiązanie systemowe – typ „trawnik pokładowy“

W oparciu o sprawdzone rozwiązania systemowe dachów zielonych Optigrün stworzono nowe rozwiązanie systemowe typu „trawnik pokładowy”. Podstawę stanowi klasyczna wielowarstwowa struktura wraz z warstwą wegetacyjną i osobnym drenażem.
- Geowłóknina chłonno-ochronna Optigrün typ RMS
- Systemowa mata drenażowa Optigrün typ FKD 40 spec
- Geowłóknina filtracyjna Optgrün typ 105
- Substrat do dachu trawiastego Optigrün typ „R super lekki“
- Geosiatka
- Gotowy trawnik „Golfgreen“ w dużych rolkach

Fot. 3. Gry i rozrywka na pokładowym trawnikuFot. 3. Gry i rozrywka na pokładowym trawnikuAby skutecznie pokryć zielenią, która będzie łatwa w pielęgnacji trzeba pamiętać o odpowiednim nawadnianiu. Green Roof Service zastosował całkowicie automatyczne nawadnianie podziemne, uzupełniane automatycznym nawadnianiem natryskowym.

Wykonanie na pokładzie statku

„Zielony pokład“ wykonany został przez firmę partnerską Optigrün – Borchers z miejscowości Surwold na terenie stoczni należącej do firmy Meyer. Budową kierowali Bernhard Mescher (firma Borchers) oraz Jörg Breuning. Wszystkie materiały dostarczono na początku budowy. Koordynacją na miejscu zajmowali się pracownicy stoczni Meyer. Przez cała dobę do dyspozycji były dwa ogromne dźwigi na szynach. Czas budowy wyniósł 14 dni z trzema przerwami. Przy pokrywaniu statku zielenią pracowało średnio pięciu pracowników. Ostatni element gotowego trawnika położono na początku października. Ze względu na sposób dostawy trawnika – bez kontaktu z ziemią, bardzo szybko wypuścił on korzenie i już po dwóch tygodniach, podczas pierwszego rejsu, był mocno ukorzeniony i połączony w ten sposób z podłożem.

Fot. 4 Rozmieszczenie specjalnego substratu typu R super lekkiFot. 4 Rozmieszczenie specjalnego substratu typu R super lekkiPierwsze rejsy na pełnym morzu pokazały, że opłacił się trud projektowania i wykonania. „Byłem bardzo zadowolony, że nie powstały żadne uszkodzenia na powierzchni trawnika. Nawet testy przy maksymalnej prędkości ponad 26 węzłów, mocne hamowania i pochylenia do około 15° nie dały się we znaki”, komentuje Jörg Breuning. Wszelkie prace pielęgnacyjne wykonuje zatrudniony na stałe ogrodnik. W obszarze putting-green planuje się ustawienie wysokości koszenia na ok. 6-8 mm. Inne powierzchnie kosi się na 12-15 mm. Dodatkowo gotowy trawnik wymaga regularnego „top dressingu”. Oznacza to, że należy dosypywać piasek, aby uzyskać, a następnie utrzymywać trwałość, poziom oraz możliwość użytkowania. Piasek musi mieć przy tym dokładnie określoną wielkość ziarenek i być równomiernie rozprowadzany.
REKLAMA:

Podsumowanie

„Nie da się, to nie jest możliwe“. Takie wypowiedzi padały, gdy powstał pomysł, aby największy budowany w Niemczech statek wycieczkowy, „Celebrity Solstice“, miał na najwyższym pokładzie nr 15 na wysokości 36 metrów naturalny trawnik golfowy. Właściciel statku, architekt oraz generalny wykonawca odpowiedzialny za zieleń pochodzą z USA, stocznia znajduje się w Niemczech, również z Niemiec pochodzi system wykonywania zieleni oraz firma zajmująca się ogrodami i architekturą krajobrazu. W oparciu o rozwiązania systemowe dachów zielonych stworzono i urzeczywistniono specjalną strukturę warstw zielonych. Należało przy tym uwzględnić wiele nadzwyczajnych uwarunkowań ubocznych. Ten szczególny projekt jest kolejnym świadectwem, że przy zazielenianiu „budowli” nie ma żadnych granic, bądź są one bardzo płynne.

Dachy zielone - Dachy zielone na pełnym morzu – pływające pole golfowe w systemie Optigrun

Optigrün International AG, Am Birkenstock 19, 72505 Krauchenwies, Niemcy, www.optigruen.de, e-mail: info@optigruen.de

Wyłączny dystrybutor systemów Optigrün w Polsce: Arco System Sp. z o.o., ul. Unii Europejskiej 10, 32-600 Oświęcim, tel./fax. +33 876 28 67, tel. + 33 842 32 95, www.optigruen.pl , e-mail: biuro@arco-system.pl
Tablica informacyjna

Statek wycieczkowy „Celebrity Solstice“
Inwestor: Celebrity Cruises, Miami/Florida, USA
Architekt: Wilson Butler Architects, Bosten/MA, USA
Budowa statku: Stocznia Meyer, Papenburg, Niemcy

Szczegóły techniczne:
- długość statku: 315 m, szerokość statku: 36,8 m
- kabiny pasażerskie: 1.426, pasażerowie: 2.852
- załoga: 1.270, zanurzenie: 8 m,

Pokrycie zielenią pokładu 15 („The Lawn Club“)
Powierzchnia: ok. 1.500 m²

Generalny wykonawca (opracowanie, projekt, kierownictwo budowy)

Green Roof Service LLC, Forest Hill/Maryland, USA

Wykorzystanie: Trawnik do spędzania wolnego czasu: golf, kule, krykiet, itp.

Izolacja: Specjalne warstwy izolacyjne stoczni Meyer

Struktura zielona: System dachów zielonych Optigrün international AG, Krauchenwies, Niemcy, www.optigruen.pl
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Obud
#czytelnia #dachy #dachy zielone i odwrócone #obud #dach_zielony

Więcej tematów: