newsletter reklama projekty domów forum
środa 20 marca 2019
12.03.2019r...

Przygotowanie podbudowy pod podjazd – co trzeba wiedzieć?

Kostka brukowa stała się szalenie modnym rozwiązaniem w przypadku aranżacji nawierzchni wokół domu. Wykorzystuje się ją do budowy obejść czy podjazdów. Choć na co dzień widzimy tylko tę wierzchnią warstwę, o jej stabilności i funkcjonalności decyduje to, co znajduje się niżej – podbudowa. Aby podjazd wytrzymał lata i pozostał w doskonałym stanie, potrzebny będzie dokładny schemat podbudowy pod kostkę brukową. Jakie warstwy obejmuje i czym powinna cechować się każda z nich?
Fot. Bruk-Bet
Fot. Bruk-Bet

Główną funkcją podbudowy pod kostkę jest równomierne przenoszenie obciążeń z bruku na grunt rodzimy. Decyduje ona również o prawidłowym ułożeniu kostki, a także zabezpiecza ją przed destrukcyjnym wpływem niskich temperatur. Choć do wyrównania poziomu bruku służy poniekąd podsypka piaskowa, musi ona znajdować się na stabilnej podbudowie o odpowiednim nachyleniu – to właśnie ona stanowi fundament każdego podjazdu z kostki brukowej.

Co się stanie, jeśli zabraknie równej podbudowy pod kostkę bądź zostanie ona wadliwie wykonana? To proste – nieraz taki problem możemy przecież zaobserwować w publicznych chodnikach. Kostka brukowa miejscami zapada się, tworząc koleiny lub – mówiąc wprost – głębokie dziury.

Fot. Bruk-Bet
Fot. Bruk-Bet

Co brać pod uwagę, robiąc podbudowę pod kostkę?

Tworząc podbudowę pod kostkę brukową, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. Pierwszą kwestią jest grubość podbudowy. Ile powinna wynosić? To zależy przede wszystkim od planowanego obciążenia nawierzchni. Obszary przeznaczone dla ruchu pieszego będą wymagały zaledwie 10–20 centymetrowej warstwy, a te przewidziane na podjazd dla samochodów – nawet 25–40 centymetrów.

Fot. Bruk-Bet
Fot. Bruk-Bet

Drugą sprawą, którą trzeba rozważyć przy budowie podjazdu z płyty brukowej, jest materiał, z jakiego powstanie podbudowa. Zazwyczaj wykorzystuje się w tym celu żwir, grys, tłuczeń, żużel czy mieszankę piasku i żwiru. Takie tworzywa gwarantują doskonałą przepuszczalność wody, dzięki czemu wilgoć nie gromadzi się pod kostką. Gdyby woda nie znajdowała odpowiedniego ujścia, w przypadku mrozów mogłaby rozsadzić kostkę. Jeżeli więc grunt rodzimy odznacza się niską przepuszczalnością, konieczne może okazać się wykonanie dodatkowej warstwy rozsączającej (do 10 centymetrów piasku).

Nie należy zapominać właśnie o rodzaju gruntu, na którym powstaje podjazd z kostki brukowej. Różne podłoża będą potrzebowały nieco innych warstw podsypki. Poza wspomnianą warstwą rozsączającą, która może być potrzebna na słabo przepuszczalnym gruncie, w podbudowie nieraz stosuje się geowłókninę. Jaka jest jej funkcja i kiedy się przydaje?

Geowłóknina to mata z włókien syntetycznych, która działa jak separator. Jej zadaniem jest nie dopuszczać do przemieszania poszczególnych warstw. Stosuje się ją najczęściej przy warstwie rozsączającej, ale i na gruntach rodzimych o niskiej spoistości. Jej niewątpliwym atutem jest lepsze zagęszczenie poszczególnych warstw oraz zapobieganie wypłukiwaniu kruszywa. Dzięki temu materiały nie mieszają się, a piaskowa warstwa rozsączająca może przez wiele lat sprawnie funkcjonować.

Fot. Bruk-Bet
Fot. Bruk-Bet

Jak układać podbudowę pod kostkę brukową?

Przy wykonywaniu podbudowy pod podjazd z kostki brukowej należy pamiętać o tym, by materiał układać równymi warstwami, liczącymi ok. 10 centymetrów grubości. Każda z nich powinna zostać odpowiednio zagęszczona mechanicznie. Czego się wystrzegać? Warto potraktować z dystansem nowy trend polegający na wykorzystywaniu tak zwanej podsypki piaskowo-cementowej. Znajdą się tacy, którzy stwierdzą, że cement zapewnia kostce brukowej większą stabilność i lepszą nośność. Użycie tego materiału jest jednak usprawiedliwione tylko w wybranych przypadkach – przy gwarancji właściwego odprowadzenia wody i spoistości gruntu.
--
REKLAMA:
--
Jeśli szukasz wysokiej jakości kostki na podjazd, koniecznie zapoznaj się z ofertą Bruk-Bet. Pamiętaj jednak, by nie lekceważyć istoty fundamentu bruku, jakim jest jego podbudowa. Ostatecznie to właśnie ona zdecyduje o wytrzymałości i funkcjonalności podjazdu.

źródło: obud.pl

Artykuły podobne:

d