Dystrybutorzy materiałów budowlanych na ścieżce wzrostu

Podziel się:
Na podstawie bezpośredniego badania punktów sprzedaży oraz analizy źródeł wtórnych, IBP Research diagnozuje, że rynek dystrybucji materiałów budowlanych w roku 2017 osiągnął sprzedaż 46 mld zł. Na wartość tą składają się wszystkie materiały budowlane, które są sprzedawane przez pośredników handlowych. Jednocześnie część tych kategorii produktów, niezależnie, trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowe 8,5 mld zł).

W stosunku do poprzedniego, rok 2017 zapewnił zwiększenie sprzedaży o prawie 11 procent. Rok bieżący przynosi kontynuację wzrostu, na podobnym poziomie.

Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper/supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2010-2017 udział hurtowni spadł z 55% do 48,5%, udział sklepów specjalistycznych z 9% do 6,5%, tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł z 36% na 45%.
Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami są Castorama i Leroy Merlin (łącznie 60% rynku), kolejne 30% należy do Obi, Bricomarche i Mrówki; a pozostałe 10% sprzedają sklepy Merkury Market, Majster, Bricoman i Jula.
REKLAMA:

Tymczasem w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominują Grupa PSB i Sieć Budowlana.pl (razem 30%), po kilka % rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, SIG, 3W, Grupa PHMB, oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: BIMS Plus, Grupa ABG, Onninen, Grupa SBS.

W obszarze hurtowni i sklepów, 20 największych firm dystrybucyjnych realizuje prawie 3/4 sprzedaży ogółem materiałów budowlanych.

Fot. IBP ResearchFot. IBP Research
Artykuł na podstawie: IBP Research „Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce. Edycja 2018”.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: IBP Research
#wiadomości #finanse #wnetrza #badania #raport

Więcej tematów: