Wyniki badań „Pod pewnym dachem 2016” czyli czego oczekujemy od dekarzy?

Podziel się:
W badaniu portal www.superdekarz.pl zapytał osoby, które wybudowały swój dom w ciągu ostatnich 8 lat, w ramach ankiety „Pod pewnym dachem 2016” - Czy osoby budujące zawsze narzekają na wykonawców?

Przeprowadzona przez nas ankieta składała się z 11 pytań. Znalazły się w niej zarówno pytania dotyczące wybranych materiałów na dach, powodów, dla których zostały one wybrane, a także pytania o samą ekipę dekarską. Nieco wcześniej przeprowadziliśmy również badanie wśród ponad 100 najlepszych dekarzy w Polsce – SuperDEKARZY i Certyfikowanych dekarzy BRAAS. Wyniki obu ankiet potwierdziły, że: inwestorzy wybierają dachówki samodzielnie, a dekarze akcesoria, rekomendacja znajomych to najskuteczniejsze narzędzie pozyskiwania zleceń przez dekarzy – również większość inwestorów w ten sposób wybierała ekipę dekarską. I na koniec: czas poświęcony przez dekarza klientowi, wysłuchanie go i wytłumaczenie procesu kładzenia dachu oraz zasadności wyboru produktów procentuje w przypadku obu stron. Przejdźmy do podsumowania opinii inwestorów!

Fot. BraasFot. Braas

Za co szanujemy dekarzy?

Wyniki badania dobrze świadczą o całym środowisku dekarskim. Aż 84% ankietowanych było zadowolonych ze swojej ekipy dekarskiej i rekomendowałoby ją swoim znajomym. Ankietowani zapytani o najbardziej pozytywne wspomnienia ze współpracy z dekarzami, najczęściej wspominali o bardzo sprawnej pracy ekipy, a jednocześnie bardzo dokładnej. Uwadze nie umknął też fakt dbałości o przepływ informacji oraz szeroka wiedza, którą ekipa dekarska dzieliła się z inwestorem. „Pozytywnym zaskoczeniem była dokładność, bardzo dobry przepływ informacji nawet o bieżących opóźnieniach wynikających z warunków pogodowych, możliwość uzyskania porady i przewidywanie przez wykonawcę przyszłych potrzeb budynku i moich oraz dostosowanie do nich dachu”, wspomina pan Michał, właściciel 1-rocznego domu.

REKLAMA:

Inwestorzy doceniają też osobiste zaangażowanie właścicieli firm. „Właściciel firmy dekarskiej dbał o każdy szczegół, sprawdzał każdy etap wykonany przez jego ekipę. Uważam, że starał się tak, jakby ten dach robił dla siebie” – napisała z kolei pani Agnieszka, która również od niedawna zamieszkała w swoim domu.

Wielu ankietowanych wskazało na pomysłowość dekarzy, dzięki której ich dom wiele zyskał. “Dekarz zaproponował nam wycięcie ozdobne belek na dachu, wiacie i ganku - mamy nadbitkę - dzięki temu dom zyskał na wyglądzie. Wykonał też dużo ładniejsze "jaskółki". Dzięki jego wizjom i wspólnym konsultacjom wyszła naprawdę fajna "Malinowa chata" – doceniła Pani Ida.

Niemal w każdej wypowiedzi ankietowani podkreślali, jak bardzo docenili fakt traktowania ich jak partnerów do rozmowy. “Tłumaczono mi, jak młodszemu koledze po fachu, na czym będzie polegała ich praca i na co będą kładli nacisk przy montażu pokrycia dachu. Doradzali najlepsze materiały i najlepsze marki. Jestem im wdzięczna, że nie traktowali mnie jak blondynki, która zna się tylko na modzie i kosmetykach” napisała z kolei pani Iwona, która swoim domem cieszy się od 6 lat.


Kupujemy oczami!

Zapewne nie dziwi Cię, że dla inwestorów kluczowy jest wygląd dachu. Taki wniosek można wyciągnąć po porównaniu odpowiedzi na kilka naszych pytań. Najpopularniejszym materiałem wybieranym na dach była dachówka ceramiczna. Wybierało ją blisko 60% ankietowanych, wskazując jednocześnie, że nie cena ani sugestia architekta była najważniejsza przy decyzji, lecz kolor (58%) i kształt (36%). Inwestorzy mają również zaufanie do sprawdzonych marek – ok. 50% ankietowanych kierowało się przy swoim wyborze właśnie marką pokrycia dachowego.

Tezę o tym, że klienci kupują oczami, potwierdzają także odpowiedzi na inne pytanie: „Jak oceniasz siebie jako klienta-zleceniodawcę?”. Najczęściej wybieranym przez badanych określeniem samego siebie był „wzrokowiec” (wybrany przez 38% ankietowanych). Jest to osoba, która musi wszystko zobaczyć, przejrzeć próbki materiałów, a najlepiej porównać założenia projektu z podobną, istniejącą już inwestycją. To wszystko powinno być bardzo ważną wskazówką w rozmowach dekarza z klientem, już na samym początku współpracy. Zauważmy, że duża część inwestorów musi dach po prostu zobaczyć. Kwestie techniczne i funkcjonalne często schodzą na dalszy plan. Wśród innych odpowiedzi znajdowały się takie określenia jak „analityk” (zdobył 18%), czyli osoba lubiąca otrzymać dokładny kosztorys do zastanowienia, czy też „bob-budowniczy” (zdobył 30%) - to inwestor, który musi trzymać na wszystkim rękę i akceptować każdy etap budowy.

Rada: Nie wahaj się zapytać dekarza o jego portfolio – zdjęcia dachów w planie ogólnym i w szczególe, a także kontakty do inwestorów, którzy byli zadowoleni z jego pracy.

Ufamy znajomym

W naszej ankiecie zapytaliśmy również inwestorów o kluczowe zagadnienie, tzn. gdzie szukali swoich wykonawców, a także co miało wpływ na ich ostateczny wybór. Wśród odpowiedzi na pytania dotyczące tego tematu, bezwzględnie można było dostrzec ogromną rolę znajomych. Aż 63% osób dotarło do dekarza przez swoich przyjaciół. To właśnie znajomi najczęściej też wskazywani byli jako najbardziej pożyteczne źródło informacji o dekarzach. Okazuje się również, że to rekomendacja znajomych wpływała w największym stopniu na decyzję o wyborze konkretnej firmy. Na dalszych miejscach były czas realizacji oraz cena.

Rada: Jeśli ekipa dekarska spełniła twoje oczekiwania, pozwól dekarzowi pochwalić się twoim domem. Również znajomi, którym polecisz wykonawcę, na pewno zaoszczędzą czas na szukanie i sprawdzanie kolejnych ekip. Dobre praktyki warto wspierać!

Dlaczego zdecydowaliśmy się na naszego dekarza?

Na co najczęściej zwracamy uwagę wybierając dekarza? Ankietowani uznali, że są to:
- doświadczenie w budowaniu podobnych dachów (73%),
- umiejętność opowiadania o planowanych pracach i odpowiadania na pytania (74%),
- profesjonalnie przygotowana oferta (51%).

Na szczęście dekarze, szczególnie w drugim przytoczonym aspekcie, wypadają bardzo dobrze. Ankietowani, zapytani o ocenę satysfakcji z informowania ich o konkretnych etapach budowy i zakresie prac, zwykle bardzo chwalili wykonawców za odpowiednią ilość oraz ekspercką wartość udzielanych informacji.

Rada: Każdy, kto buduje dom, chce rozumieć cały proces budowy. Nie bój się zadawania pytań i poświęcenia ci czasu. Być może w trakcie rozmowy dekarz zaproponuje ci atrakcyjne rozwiązanie, jeśli zobaczy, na czym ci zależy i jak chcesz zagospodarować swój dom.

Czego nie lubimy?

W ankiecie zadaliśmy też pytanie, czego dekarze powinni unikać przy pierwszym kontakcie z klientem, w czasie realizacji inwestycji i po jej zakończeniu. Oto wnioski:

Podczas pierwszego spotkania, zdaniem inwestorów indywidualnych:

- dekarze nie powinni unikać odpowiedzi na pytania, które padają ze strony klienta,
- niemile widziane jest narzekanie na konkurencję czy poprzednie ekipy, które pojawiły się wcześniej na budowie,
- należy unikać składania zbyt daleko idących obietnic,
- nie popadać w samouwielbienie i przechwalać się,
- nie rozmawiać wyłącznie o kosztach!

W czasie budowy ze złym odbiorem ankietowanych spotykają się:

- spóźnienia,
- brak należytego kontaktu (odbieranie telefonu, oddzwanianie),
- bałagan na budowie,
- tuszowanie niedoróbek,
- narzucanie własnych decyzji w myśl „będzie Pan zadowolony!”.

Po tym, gdy inwestycja została zakończona, najbardziej ankietowanych denerwowały:

- brak chęci usuwania usterek oraz niedoróbek,
- unikanie kontaktu z inwestorem i jakikolwiek brak reakcji na jego skargi,
- informowanie o dodatkowych kosztach, których klient nie był świadomy.

Rada: Masz prawo oczekiwać dobrego kontaktu z wykonawcą i kultury na budowie. Jednak nie uprzedzaj się, że na pewno wykonawca chce cię oszukać – bo inni tak robili. Bądź realistą – nie oczekuj kontynuowania prac na dachu wtedy, gdy dekarz uznaje warunki pogodowe za nieprzychylne dla prowadzenia dalszych prac albo dla bezpieczeństwa pracowników.

Lubimy samodzielność!

Wielu inwestorów przychodzi do dekarza z konkretnymi decyzjami. Inwestorzy zapytani o to, kto rekomendował wybór rodzaju pokrycia dachowego, w aż 57% stwierdzali, że to oni sami podejmowali decyzję. Temat z dekarzem konsultowało jedynie 36% ankietowanych.

Rada: Mimo ogromnego zaangażowania w zakup materiałów na pokrycie dachu, możesz być rozczarowany, że dekarz nie pochwala twojego wyboru. Przyczyn jest wiele: złe doświadczenie dekarza z produktami danej marki, niedopasowanie akcesoriów czy po prostu – obawa przed reklamacjami, jeśli produkt nie spełni twoich oczekiwań. Pamiętaj, że wykonawcy mają uzasadnione (również prawne) powody, aby bać się odpowiedzialności za materiały, które zakupił inwestor. Najrozsądniejszym wyjściem jest porozmawianie z wykonawcą o materiałach, zanim za nie zapłacisz!
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Superdekarz
#czytelnia #dachy #dach #badania #superdekarz #Dachy - tematy pozostałe

Więcej tematów: